Friday 17 December 2010

Sesuatu tentang: perihal daging landak.

Aku sedang melayari internet ketika abahku kembali dari masjid petang tadi. Barulah terkocoh-kocoh aku hendak bersiap untuk melaksanakan solat Asar. Abahku datang kepadaku, membawa satu bekas kecil, sedang aku ingin ke kamar mandi.

"Ada orang bagi daging landak ni." Dengan sedikit teruja, abahku berkata kepadaku.

Aku diam dan senyum, menunjukkan barisan gigiku yang lurus. "Mana abah dapat?" Tanyaku, juga teruja melihat bekas kecil itu.

"Tadi, dekat masjid, ada orang bagi. Bukan landak yang diternak, tapi diburu dari hutan katanya." Abahku menjawab sambil meletakkan bekas di atas meja.

Tidak berkata apa-apa lagi, aku menuju ke kamar mandi untuk mengangkat wudhu' untuk menyempurnakan solat Asarku.



Emakku yang baru kemudian terus menuju kamar tidurku. "Adik, siapa yang bagi daging tu?" Emak bertanya, merujuk kepada bekas kecil yang berada di atas meja.

Abahku di kamar tidurnya ketika itu.

"Abah kata ada orang bagi abah di masjid, Asar tadi." Aku menjawab, sebelum menyambung, "Daging landak. Mak, adik tak makan. Tak berani. Hee~"

Emak mengangguk lalu meninggalkan aku dengan dunia maya ku.





Tengah malam tadi aku tengok, luak sedikit saja daging tu. Kalau siapa-siapa berminat, datanglah rumah~ Haha. :) Aku tak makan pon. Tak ada keberanian. Propa je lebih. Buat karangan macamlah aku dah makan daging landak tu, kan? Hehehee~ =)



(|]^.^[|) - Aizat - Pergi

1 comment: